tiistai 1. lokakuuta 2013

Blogin taustalla

En olisi ikinä uskonut, että "hurahdan" mihinkään ruokavaliojuttuihin. Olen sekasyöjä ja rakastan hyvää ruokaa. Omasta mielestäni en ole koskaan kärsinyt minkään sortin ruoka-allergioista, vaikka äitini pienenä yrittikin uskotella minulle, että maitorupi johtui suklaasta.

Minulla on ollut pienestä pitäen ongelmia ihoni kanssa. Se tavallinen atoopikon tarina. Maitoruvesta kuivaan ja hilseilevään ihoon ja siitä eriasteisiin ihottumaoireisiin, kortisonikuureihin ja muihin. Lääkärit uskoivat vakaasti - tai nii ainakin minulle sanoivat - että kyseessä on ihoni ominaisuus. Atopia aiheutti liudan allergiaoireita, jotka eivät näkyneet allergiatesteissä muutamaa eläinallergiaa lukuunottamatta.

Söin kymmenen vuotta allergialääkkeitä joka ikinen päivä, jotten niistänyt nenääni verille ja raapinut ihoani rikki. Hydrocortisonia olen käyttänyt varmaan satoja litroja elämäni aikana. "Ominaisuus", ne sanoivat.

Sattuman kautta päädyin kesällä 2012 mukaan Tahdon voimaa -tv-projektiin, jonka kautta tutustuin tamperelaiseen Optimal Performance -tiimiin. Nyt olen ollut vuoden ilman allergialääkkeitä, kahden ihanan koiran emäntänä ja kuivan ihon ongelmat ovat vaihtuneet pieneen finninongelmaan.

Miten tämä on mahdollista? Ruokavaliolla ja terveellisillä elämäntavoilla.
Minun "ominaisuuteeni" auttoi gluteeniviljojen poistaminen ruokavaliosta.


Nyt varmaankin moni jo ajattelee, että "Ei taas! Tämä on taas näitä muotidieettivillityksiä".
Saattaa olla joidenkin kohdalla. Mutta minun kohdallani ei ole.
Tai en tietenkään varmuudella tiedä, onko kyseessä joku muu ohran, rukiin ja vehnän ainesosa kuin gluteeni, mutta selkeästi gluteenipitoisten viljojen eliminoiminen on auttanut minua "ominaisuuteni" kanssa.

Olen pariin otteeseen testannut gluteeniviljoja jälkikäteen, ihan vaan varmistaakseni, mistä on kyse. Olen saanut testeistäni niin hirvittävät vatsavaivat ja allergianuhaoireet, etten enää kolmatta kertaa halua kokeilla.
(Joka kertahan vatsatauti ei toiseen tartu, mutta lisäksi olen nyt vajaan vuoden sisällä kaksi kertaa sairastanut 3-4 päivän mittaisen vatsataudin, joka ei kummallakaan kerralla tarttunut puolisooni. Mietin, voisiko "tavallisen" vatsataudin sijasta kyseessä ollut viljan aiheuttama vatsan ärtyminen. En tiedä.)

En siis aluksi ollut kovinkaan ehdoton gluteenittomuuden kanssa, vähensin sen parissa kuukaudessa pois ruokavaliostani, kun huomasin oireiden helpottavan.

Tämä omakohtainen kokemus mullisti vähän suhtautumistani ruokaan ja ruoan vaikutusta ihmiskehoon.

Blogissani aion kirjoittaa treenaamisesta, vuorotyöstä, ravinnerikkaasta ruoasta, riittävästä proteiininsaannista, lisäravinteista ja kaikesta muustakin aihepiiriä liippaavasta.

Tervetuloa lukemaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti